Een bezoek aan de Woning Van Wassenhove is als een retraite die uitnodigt tot introspectie

Een bezoek aan de Woning Van Wassenhove is als een retraite die uitnodigt tot introspectie

In november zal de Sloveense kunstenares Meta Drcar een maand lang resideren in de beroemde Woning Van Wassenhove in Sint-Martens-Latem.

Deze kunstenaarsresidentie wordt gesteund door Puilaetco, kunstmakelaar Eeckman, de Axel Vervoordt Gallery en het Museum Dhondt-Dhaenens (MDD) om hedendaagse kunstcreaties te ondersteunen.

Eric Hemeleers, CEO van Eeckman Art & Insurance, legt uit wat de uitdagingen zijn van deze kunstenaarsresidentie in een even adembenemend als ongewoon kader.


Eric Hemeleers, CEO de Eeckman Art & Insurance
© Eeckman Art & Insurance

 

Een bezoek aan de Woning Van Wassenhove is als een retraite die uitnodigt tot introspectie

Wat betekent het partnership met het MDD voor u? Wat is er zo bijzonder aan het werk van het MDD dat u zo aantrekt?

Eric Hemeleers, CEO van Eeckman Art & Insurance: "Eeckman steunt het MDD al vele jaren. De belangrijkste doelstelling bij de oprichting van het museum was om de privécollectie van meneer en mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens toegankelijk te maken voor het publiek. Het zit in het DNA van Eeckman om de artistieke creatie, de kunstenaars en de kunstwereld in het algemeen te ondersteunen, en dit sinds de oprichting van de onderneming door Léon Eeckman, die de Nervia-groep oprichtte waarvan hij de secretaris-generaal was.

Sinds de jaren 2000 heeft het MDD voortdurend aandacht besteed aan een eigentijdse werking. De komst van Antony Hudek en de huidige werkzaamheden om het gebouw op te frissen tonen dat nogmaals aan. Het team en de raad van bestuur zijn tijdens de werkzaamheden steeds projecten blijven opzetten. Eeckman kan zich perfect vinden in deze combinatie van traditie en moderniteit. We kijken uit naar de komende opening van het MDD en naar de nieuwe programmatie.”

De Woning Van Wassenhove is een unieke plek in België. Hoe zou u uw gevoelens omschrijven bij uw eerste bezoek?

E.H.: "In een paar woorden? Authenticiteit, eenvoudige geometrische vormen, beton en eigenheid. Een bezoek is als een retraite die uitnodigt tot introspectie, omdat dit een unieke ervaring is. Je hebt het isolement, de osmose met de natuur. Als het licht je raakt, is het bijna een sacrale ervaring. Rekening houdend met de periode die we zojuist hebben doorgemaakt, zijn dit situaties en momenten die we moeten koesteren.”

Waarom bent u betrokken bij een residentieproject in de Woning Van Wassenhove?

E.H.: "Jonge kunstenaars steunen ligt Eeckman na aan het hart. Dit is één van de belangrijkste redenen waarom we ons willen engageren inzake sponsoring en mecenaat. Wij steunen de tekenkunst via de Eeckman Art Prize. Tijdens de beurs Art on Paper hadden we nog geen project dat met architectuur te maken had. Een woning als de Woning Van Wassenhove is een creatie op zich. Een opkomende kunstenaar ondersteunen door hem in deze woning te laten verblijven en hem zo inspiratie te bieden, lag dan ook voor de hand.”

De keuze van laureate Meta Drcar getuigt van een groot potentieel, aangezien ze een kunstenares is die een wisselwerking tot stand wil brengen met de plaats waar ze haar werken installeert. Wat verwacht u er precies van? 

E.H.: "Zonder volstrekt innovatief te zijn rond het principe (de interactie van een werk met een bepaalde plaats), sluit de aanpak van Meta Drcar bijzonder goed aan bij haar tijdvak en de periode waarin ze actief is. We verwachten dan ook dat de kunstenares ons, net als in het verleden, via haar creaties ideeën en denkpistes aanreikt waarmee we de toekomstige uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden, beter kunnen begrijpen. En die zijn niet zozeer economisch of politiek, maar echt filosofisch.”

Hoe kijkt u aan tegen de hedendaagse kunstscène in België? Hoe kunt u er als kunstmakelaar voor zorgen dat kunstenaars in België en in het buitenland gestimuleerd worden om te creëren en hun werken te verspreiden?

E.H.: "We zijn in België bijzonder goed bedeeld op het vlak van kunst in het algemeen, maar ook op het vlak van hedendaagse kunst. In de eerste plaats is het kunstonderwijs in België van hoge kwaliteit. Mensen voelen zich echt goed in België en dat straalt af op de buitenlanders die er komen wonen. We hebben een prachtig aanbod van hedendaagse galerieën, maar ook van events en beurzen die voortdurend evolueren. De teams van Eeckman vinden voldoening in de begeleiding van constant vernieuwende projecten en/of opkomende creaties. Ze dwingen ons om onszelf voortdurend in vraag te stellen en te verbeteren om te 'voldoen' aan de wensen van culturele of artistieke ondernemers. Dat aspect en onze mecenaatkeuzes hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf de zaken nu echt gaat aanpakken volgens de principes van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) dat aansluit bij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. 

Door ons werk hebben wij het genoegen om in contact te staan met alle culturele spelers en wij proberen door ons communicatie- en mecenaatbeleid banden te smeden tussen al deze spelers.

Financiële steun is weliswaar belangrijk, maar wordt marginaal bij de creatie en belichting van synergieën die we in onze communicatie ontwikkelen, of het nu gaat om de organisatie van exclusieve diners of het schrijven van artikels in onze nieuwsbrief. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.”

Meer info:

Galerie Axel Vervoordt

Eeckman Art & Insurance

Museum Dhondt-Dhaenens

Meta Drčar