Vijf zaken die u zich moet afvragen alvorens u kiest voor een tweede verblijf in Spanje

Vijf zaken die u zich moet afvragen alvorens u kiest voor een tweede verblijf in Spanje

Het is zomer
en u bent van plan om van de zon te genieten. Spanje blijft dan ook één van de populairste vakantiebestemmingen. Maar dat is nog niet alles: veel Belgen hebben hier ook geïnvesteerd in een tweede verblijf. Of u nu op zoek bent naar een appartement dat huurinkomsten opbrengt, een vakantiehuis om een paar weken per jaar in een andere omgeving door te brengen of een villa om na uw pensioen in te wonen, hier zijn enkele essentiële vragen die u uzelf moet stellen voordat u de aankoopakte ondertekent.

1.    Wat zijn de formaliteiten voor niet-inwoners? 

Voordat u een onroerend goed in Spanje koopt, moet u eerst een Spaans fiscaal identificatienummer aanvragen, het zogenaamde NIE. Dit proces is niet duur, maar het kan wel even duren voor u het in handen heeft. Wij raden u aan om gebruik te maken van een lokale tussenpersoon om het proces te vergemakkelijken, bijvoorbeeld een vastgoedmakelaar.

2.    Wat is het fiscaal regime?

U dacht dat de Belgische fiscale wetgeving complex was, waarbij bevoegdheden verdeeld zijn tussen het federale niveau en de drie gewesten. Dat is nog niets in vergelijking met Spanje, dat in bepaalde domeinen een vorm van fiscale autonomie toekent aan niet minder dan... 17 regio's! Nemen we het voorbeeld van de vermogensbelasting of de fiscale regels inzake erfenissen en schenkingen: hoewel deze bevoegdheid inderdaad op federaal niveau ligt, hebben de regio's de mogelijkheid om ervan af te wijken en sommige hebben dat ook gedaan.

3.    Moet ik registratierechten betalen?

Ja. In Spanje moet er echter een "overdrachtsbelasting" worden betaald bij de aankoop van een onroerend goed. De tarieven verschillen per regio: sommige hanteren een vast tarief, andere een progressief tarief. In principe varieert het tarief tussen 6% en 11%, waarbij nog extra kosten van ongeveer 2 à 3% van de waarde van het onroerend goed (notariskosten, zegelrecht, enz.) moeten worden opgeteld.

4.    Hebben België en Spanje een dubbelbelastingverdrag afgesloten?

Ja, en dat is goed nieuws voor u. De (reële of fictieve) huurinkomsten worden immers belast in Spanje. Die inkomsten moeten ook in België worden aangegeven. Dankzij het dubbelbelastingverdrag tussen de twee landen zullen deze inkomsten echter geen tweede keer in België worden belast. Zij zullen echter wel in aanmerking worden genomen bij de berekening van het tarief dat van toepassing is op al uw andere in België belaste inkomsten.

Deze overeenkomst heeft echter geen betrekking op erfrechtelijke aspecten. In geval van overlijden van de eigenaar zijn de erfgenamen eerst onderworpen aan de Spaanse successierechten op het onroerend goed en daarna nog eens aan de Belgische successierechten. De Belgische belastingdienst staat u echter toe de reeds in Spanje betaalde rechten van de eindafrekening af te trekken.

5.    Wie zal u adviseren?

De Spaanse fiscaliteit is een erg complexe materie door de verscheidenheid aan regels die van regio tot regio verschillen. De hulp van plaatselijke deskundigen (tolken, advocaten, notarissen, makelaars) is van essentieel belang om onaangename verrassingen te voorkomen. Bovendien zijn er tal van optimalisatiemogelijkheden: onze Wealth Planning & Structuring-experts staan klaar om u te ondersteunen en u oplossingen op maat aan te bieden, afhankelijk van uw persoonlijke en gezinssituatie. Zij kunnen u ook in contact brengen met lokale specialisten voor de meer complexe dossiers.

Hebt u een vraag over uw vermogensplanning?
Neem contact op met onze Wealth Planning & Structuring-experts:

Tel.: 02 679 47 00
E-mail: wealthplanning@puilaetco.be


man on phone
Bent u van plan om een tweede verblijf in Spanje te kopen?
Download ons volledige dossier over de financiële, fiscale en successieaspecten van onroerend goed in Spanje.


België
Download uw dossier