Vintage. Oude Aston Martins in topvorm

Een kleurige verkoop

Met 78% verkochte loten en een omzet van 19 miljoen euro haalde de derde editie van de verkoop van RM Sotheby’s in Parijs een meer dan eervolle score. Hoewel de DB5 die geschat werd tussen 1,1 en 1,3 miljoen euro en die een tijdje toebehoorde aan Nicolas Cage, geen koper vond, werd de DB6 uit 1966 (Fiesta Red, met zwarte binnenbekleding en stuur aan de linkerkant sinds 1985) die toebehoorde aan een grote Zwitserse verzamelaar, verkocht voor de som van 392.000 €. Een geslaagde verkoop, ook al bleef de prijs net iets onder de oorspronkelijke schatting.

 

 

Classics & youngtimers

Bij Bonhams stonden vier Aston Martins te blinken onder het schitterende glazen dak van het Grand Palais. De oldtimer, een fantastische Aston Martin Le Mans, 1,5 liter serie 2, Tourer lang chassis 1933, was de enige die geen koper vond, wat de lichte verschuiving van de markt bevestigt. De verzamelaars van nu willen zichzelf een plezier doen en richten zich op recentere en gemakkelijker te gebruiken modellen. De youngtimer daarentegen - een Aston Martin V8 serie 3 Coupé 1974, in oorspronkelijke staat, met het stuur aan de linkerkant en een manuele versnellingsbak - haalde een mooie score ruim boven zijn schatting (tussen 50.000 en 80.000 euro). Dit model werd verkocht voor de prijs van 126.500 euro, met toch 66.221 km op de teller en door hagel beschadigd koetswerk. In vergelijking daarmee zette de V8 Volante cabriolet 1984, één van de 849 gebouwde exemplaren, met oorspronkelijk stuur links, een minder goede prestatie neer: het model haalde niet helemaal de onderste limiet van de geschatte waarde (tussen 150.000 en 180.000 euro). De cabriolet die door de ex-topman van Aston Martin, Victor Gauntlett, omschreven werd als een “elegante en prachtig gebouwde volbloed die luxueus, snel en perfect veilig is”, werd dan weer verkocht voor 140.300 euro: Blanc Pennine sand met bruin leer met beige bies en beige motorkap, zoals ook nu nog het geval is; één van de 173 exemplaren die gebouwd werden met die kenmerken. De nieuwe eigenaar zal blij zijn.

Voor lot 315 hield de zaal zijn adem in: een DB4 serie IV coupé 1961, met het stuur aan de linkerkant. De auto werd nieuw in Europa geleverd, met een ononderbroken historiek, overeenstemmende chassis- en motornummers, nadat hij pas een professionele en respectvolle restauratie had ondergaan (90% van de auto is origineel). De waarde werd geschat tussen 450.000 en 650.000 euro; uiteindelijk werd hij verkocht voor 609.500 euro. Deze prijs illustreert een andere trend op de markt die de voorkeur geeft aan ‘gebruiksklare’ loten in goede staat. Die kosten weliswaar meer bij aankoop, maar zoals verzamelaars weten, vragen goede restauraties veel tijd en geld.

 

 

Winnend trio

De langverwachte verkoop van Artcurial stond vooral in het teken van de unieke, oogverblindende Ferrari 335 S Sport Scaglietti. Die had overigens recht op zijn eigen specifieke catalogus en werd na elf spannende minuten verkocht voor de prijs van 32 miljoen euro, waardoor hij de tweede duurste auto ter wereld werd (na een Ferrari GTO uit 1962, in 2014 verkocht door Bonhams). Dat leidde tot heel wat applaus in het publiek. Hervé Poulain, Matthieu Lamoure en Pierre Novikoff konden zich verheugen over een geslaagde verkoop, waarbij de geregistreerde omzet in totaal iets meer dan 56 miljoen euro bedroeg. Het Franse huis dat 80% van de loten verkocht, kon zelfs prat gaan op het feit dat het de belangrijkste veiling van Europa binnen deze sector verwezenlijkte. Het aandeel van Aston Martin in dit resultaat is niet onaanzienlijk. De onberispelijke en betoverend mooie nachtblauwe DB4 Convertible serie V uit 1963, één van de 19 exemplaren uit deze serie die met het stuur aan de linkerkant gebouwd werd, was één van de vier wagens die de kaap van één miljoen euro overschreed. Hij klokte af op 1.473.200 €, kosten en taksen inbegrepen. De prijs wordt gerechtvaardigd door de adembenemende staat van de wagen en zijn ‘matching numbers’ (oorspronkelijke motor). De DB4 uit 1961, met specifieke opties zoals overdrive, verchroomde velgen, olieradiator, hoge compressiemotor en snelheidsmeter tot 300 km/u werd verkocht voor de prijs van 536.400 euro. De schitterende, goudkleurige DB2/4 MKIII Coupé uit 1957 met beige leder, met zijn overdosis allure en zijn volledig gerestaureerde oorspronkelijke motor, veranderde van eigenaar voor de prijs van 274.160 euro. Wellicht komen we hem nog tegen op schoonheidswedstrijden of historische rally’s!