Taks op de effectenrekeningen

Melding door banken van bepaalde verrichtingen uitgevoerd sinds 29 juli 2025

De wet van 18 juli 2025 (gepubliceerd in het staatsblad van 29 juli 2025) verplicht banken de om bepaalde verrichtingen op effectenrekeningen met een waarde van meer dan € 1.000.000 aan de fiscale administratie te melden.

Doel van deze melding is de administratie in staat stellen verrichtingen op te sporen die hoofdzakelijk tot doel hebben de betaling van de taks op effectenrekeningen van 0,15% te ontwijken.

Korte samenvatting van de taks op effectenrekeningen

Geheugensteuntje: de taks op effectenrekeningen van 0,15% is verschuldigd op effectenrekeningen met een ‘gemiddelde’ waarde van minstens € 1.000.000. Deze ‘gemiddelde’ waarde wordt berekend op basis van de waarden van de rekening op vier referentietijdstippen tussen 1 oktober en 30 september (de ‘referentieperiode’). De referentietijdstippen zijn: 31 december, 31 maart, 30 juni en 30 september (behoudens bij afsluiting van de rekening).

De belasting wordt uiterlijk op 20 december van elk jaar betaald door de bank waar de effectenrekening wordt aangehouden.

Is de effectenrekening in het buitenland geopend en heeft de buitenlandse instelling geen verantwoordelijke vertegenwoordiger aangewezen, dan is de rekeninghouder verplicht zelf een aangifte in te dienen binnen dezelfde termijn als de aangifte in de personenbelasting en de belasting is uiterlijk op 31 augustus verschuldigd.

Nieuwe meldingsplicht: overdrachten en omzettingen van effecten

Doel van de nieuwe meldingsplicht, opgenomen in de wet van 18 juli 2025, is de fiscale administratie te informeren over bepaalde verrichtingen die mogelijks fiscaal misbruik ter ontwijking van de taks op effectenrekeningen uitmaken.

Melding van twee verrichtingen is verplicht:

- de omzetting van belastbare financiële instrumenten die op een effectenrekening staan, in instrumenten op naam;

- de overdracht van een deel van de belastbare financiële instrumenten die op een effectenrekening staan, naar een of meer effectenrekeningen, op voorwaarde dat de houder van de oorspronkelijke rekening houder of medehouder is van de rekening waarnaar de overdracht plaatsvindt;

Deze meldingsplicht geldt enkel als de effectenrekening onmiddellijk voorafgaand aan de verrichting (d.w.z. de omzetting of overdracht) financiële instrumenten met een waarde van meer dan € 1.000.000 bevatte.

Het gaat om een automatisch meldingsplicht ongeacht de intentie van de klant en ongeacht de waarde van de inhoud van de ontvangende effectenrekening.

Deze informatie moet door de banken uiterlijk op 30 oktober van elk jaar worden gemeld (of, indien van toepassing, na een verkorte referentieperiode bij afsluiting van de effectenrekening of verhuizing naar bepaalde landen). 

Deze informatieplicht rust op Belgische financiële tussenpersonen, maar ook op de verantwoordelijke vertegenwoordiger van buitenlandse financiële tussenpersonen bij het aanhouden van de effectenrekening in het buitenland. Heeft de buitenlandse financiële tussenpersoon geen verantwoordelijke vertegenwoordiger in België, dan rust deze meldingsplicht op de houder van de effectenrekening.

Wat is het gevolg van deze melding?

Doel van de melding is om de administratie toe te laten de intentie van de rekeninghouder te controleren. De wet voorziet dat de omzetting of overdracht niet tegenwerpelijk is aan de administratie kan worden ingeroepen, tenzij de rekeninghouder aantoont dat de verrichting hoofdzakelijk was ingegeven door andere redenen dan het vermijden van taks.

Blijkt de voornaamste reden voor de verrichting belastingontwijking, dan moet de houder de taks betalen, verminderd met het bedrag dat de bank (of de verantwoordelijke vertegenwoordiger van de buitenlandse bank) al betaalde.

Momenteel is nog niet wettelijk bepaald hoe de administratie deze melding van de banken zal behandelen.

Rechtvaardiging van overdrachten- en omzettingen

Overboekingen naar een andere effectenrekening en omzetting in effecten op naam kunnen tal van redenen hebben die geen verband houden met fiscale motieven. Het is aan de houder van de desbetreffende rekening om deze redenen bij een controle aan de fiscus aan te tonen.

In de toelichting bij de wet worden twee voorbeelden gegeven van verrichtingen hoofdzakelijk ingegeven door niet fiscale motieven:

1° een schenking door een ouder, titularis, aan zijn kinderen, van een deel van de effecten gehouden op een effectenrekening op naam van deze ouder naar een effectenrekening op naam van deze ouder voor het vruchtgebruik en op naam van de kinderen voor de blote eigendom;

2° de splitsing van een effectenrekening door redenen buiten de wil van de titularis van de effectenrekening, zoals bijvoorbeeld in het geval van een echtscheiding of van een overlijden die aanleiding geven tot de gedwongen onverdeeldheid van een effectenrekening.

In de toelichting staan nog twee voorbeelden van verrichtingen die “doen vermoeden” dat het hoofdmotief belastingontwijking is:

1° beweren dat de splitsing van een effectenrekening bij eenzelfde tussenpersoon plaatsvindt om een deel in beleggingen op korte termijn te beleggen en een deel in beleggingen op langere termijn;

2° beweren dat de omzetting van aandelen van de vennootschap X, al dan niet op naam, ingeschreven op een effectenrekening, in op naam gestelde effecten ingeschreven in het register van de vennootschap X, plaatsvindt om op bankkosten te besparen.

Het is bovendien niet ondenkbaar dat gebeurtenissen die de effectenrekening beïnvloeden, voortvloeien uit technische, operationele of organisatorische motieven die eigen zijn aan de financiële tussenpersoon en die aan de titularis worden opgelegd. Deze moeten ook in aanmerking worden genomen.

Het gaat hier uiteraard slechts om aanwijzingen en de rekeninghouder heeft steeds de wettelijk voorziene mogelijkheid om aan te tonen dat zijn hoofdmotief niet belastingontwijking was.

Inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen: 29 juli 2025

Deze bepalingen traden op 29 juli 2025 in werking, maar de eerste melding vindt uiterlijk op 31 december 2025 plaats.

Wettelijk geviseerde omzettingen en overdrachten uitgevoerd vanaf 29 juli 2025, zullen aan de fiscale administratie worden gemeld volgens modaliteiten nog te bepalen bij koninklijk besluit.

Ons departement Wealth Planning & Structuring geeft u graag meer informatie.

De fiscale wetgeving verandert voortdurend, soms met terugwerkende kracht, en kan bijkomende belastingen, intresten of boetes met zich meebrengen. Dit artikel vormt geen fiscaal advies. De fiscale behandeling van elke verrichting is specifiek aan de persoonlijke situatie van elk individu. De informatie die in dit artikel verstrekt wordt, is van algemene aard. Ze vervangt geen specifiek advies voor uw eigen situatie. Het is aangewezen om specifiek advies bij erkende professionals in te winnen alvorens om het even welke actie te ondernemen of ervan af te zien om te handelen.