Net als kunstwerken, juwelen, luxegoederen of topwijnen behoren oldtimers tot de investeringen met passie.
Interview met Vincent Paque, Head of Wealth Management Brussels.
Vincent Paque is één van die mensen die helemaal opleven als het over oldtimers gaat. Op de vraag: Wat is uw droomauto?, antwoordt hij: “Ik heb een zwak voor Ferrari's, vanwege hun uitzonderlijke karakter en hun bijzondere vormen, maar mijn echte favoriet is de Bentley Continental GT Speed, een tweezitscoupé die comfort en sportiviteit combineert.”
Er zouden in België meer dan 135.000 oldtimers zijn, wat neerkomt op ongeveer 2% van alle personenauto's. Er gelden duidelijke regels om tot deze categorie te behoren: een oldtimer is minstens 30 jaar geleden voor het eerst in verkeer gesteld en is geregistreerd met een kentekenplaat waarvan de lettergroep begint met een “O” (tenzij het een gepersonaliseerde nummerplaat betreft). Hij wordt ook in een “historisch correcte” staat bewaard en onderhouden en wordt niet gebruikt als dagelijks vervoermiddel. Een youngtimer is vergelijkbaar, maar is tussen de 20 en 29 jaar oud. Oldtimers maken onmiskenbaar deel uit van ons cultureel erfgoed.
Welke plaats nemen oldtimers in bij de alternatieve beleggingen?
Oldtimers zijn, net als youngtimers, geen klassieke financiële activa. De overgrote meerderheid van de eigenaars belegt puur uit passie, of het nu gaat om hun verzameling thuis te bewonderen of om het plezier om ermee te rijden en deel te nemen aan rally's.
Wie de kans krijgt om een zeldzaam voertuig te kopen, dat in beperkte oplage geproduceerd is of bijzondere mechanische en technische specificaties heeft (bijvoorbeeld een W12-motor of de beroemde Flat 6 van Porsche), kan redelijkerwijs rekenen op een waardestijging van zijn voertuig. Om de waarde van het voertuig te behouden of te verhogen, is het echter van essentieel belang om een beroep te doen op de historische afdeling van het merk of op bepaalde garages die gespecialiseerd zijn in de renovatie van het voertuig in kwestie. Deze renovatie kan soms zeer hoge kosten met zich meebrengen om volgens de regels van de kunst te worden uitgevoerd, met originele materialen en onderdelen.
Zien we dat smaken en modeverschijnselen veranderen?
Ja, inderdaad. Het kiezen van een oldtimer is net als het kiezen van een luxehorloge. Het is iets heel persoonlijks. En nostalgie speelt vaak een rol. Er zijn modellen waar we als kind of tiener van droomden en die natuurlijk niet dezelfde zijn als die waar onze ouders en grootouders van droomden.
Bovendien verkiezen mensen die voertuigen erven die niet aan hun persoonlijke smaak voldoen, vaak om ze verkopen, meestal via een veilinghuis.
Tegenwoordig zien we een toenemende vraag naar uitzonderlijke, betrouwbare nieuwe voertuigen die geen specifiek onderhoud of renovatie vereisen. Sommige merken (zoals Porsche, Aston Martin en Ferrari) belonen hun klanten die al modellen van het merk hebben, door hen toegang te geven tot de aankoop van nieuwe, zeldzame voertuigen die in zeer beperkte oplage worden geproduceerd.
Over het algemeen denk ik dat verzamelaars moeten worden beschouwd als bewakers van het erfgoed. Ze geven een stukje geschiedenis en herinnering door. De dialoog tussen generaties is dus essentieel om de belangstelling voor de wonderlijke automobielwereld levend te houden.
Zijn oldtimers een passie die door veel cliënten van Puilaetco wordt gedeeld?
Dat is moeilijk te zeggen, want er heerst veel discretie, misschien zelfs bescheidenheid, rond oldtimers. Vooral in Wallonië. Terwijl eigenaars van luxeauto's in Monaco, Antibes, Marbella of Knokke hun voertuigen graag in het openbaar laten bewonderen, is discretie in Wallonië de norm. Vaak moet er eerst een solide vertrouwensband worden opgebouwd voordat men het bestaan verneemt van één of meerdere uitzonderlijke modellen, of zelfs van een hele verzameling.
Het is vooral een mannelijke passie ...
Inderdaad. Volgens de laatste studie van de FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) is de standaard Belgische eigenaar van oldtimers in 98% van de gevallen een man! Hij is gemiddeld 58 jaar oud, bezit 2,3 voertuigen waarmee hij meer dan 1000 km per jaar rijdt en woont meestal op het platteland. Driekwart van de eigenaars neemt elk jaar deel aan een half dozijn evenementen gewijd aan historische voertuigen en 80% is lid van één of meer van de 500 geregistreerde clubs.
De 92.000 leden van de BHVA (Belgian Historic Vehicle Association) bevestigen de reputatie van België als land van verzamelaars, of het nu gaat om kunst, luxegoederen of auto's.
Wat verzamelingen betreft: niet alle oldtimers zijn financieel evenveel waard?
Er is voor elk wat wils en voor elk budget. Tussen een kleine auto uit de jaren 70 en een oude sport- of prestigieuze auto lopen de prijzen uiteen van ongeveer 10.000 euro tot miljoenen euro's.
De vraag en de zeldzaamheid bepalen de belangstelling voor een bepaald type of model en beïnvloeden de prijs. Het is een fluctuerende en zeer gespecialiseerde investeringssector. Als een cliënt ons om advies vraagt, in het kader van globaal vermogensbeheer, schakelen we ons netwerk van experts in.
Heeft de overstap naar elektrisch rijden een invloed op de waarde van oldtimers?
Zeker. De elektrificatie van het wagenpark vergroot de aantrekkingskracht van authentieke oldtimers. Veel liefhebbers willen het geluid, de geur en het mechanische karakter van oude auto's met verbrandingsmotor behouden. Iconische modellen (zoals de Jaguar E-Type, Mercedes SL Pagode, Porsche 911, ...) blijven erg in trek. Maar er is geen garantie dat de nieuwe generaties, die in hun jeugd alleen elektrische voertuigen gekend hebben, nog gevoelig zullen zijn voor deze sensaties.
Er is ook een (nog marginale, maar groeiende) trend om oldtimers om te bouwen tot elektrische auto's. Puristen beschouwen dit als een waardeverlies, maar het opent een nieuwe markt voor mensen die in een ‘oude’ auto willen rijden zonder uitstoot. Als oldtimers op een dag verboden zouden worden in lage-emissiezones (LEZ), zou dat directe gevolgen hebben voor de waarde van deze voertuigen.
Organiseert u auto-evenementen binnen de bank?
Ja, bij Puilaetco wisselen we evenementen af in functie van de verschillende passies van onze cliënten, voornamelijk op het gebied van cultuur en sport. Het laatste auto-evenement, dat samen met onze partner BlackRock georganiseerd werd, was een groot succes. Oldtimerrally's zijn een uitstekende manier om een regio te ontdekken en herinneringen te delen.
AARZEL NIET OM ONS TE CONTACTEREN VOOR MEER INFORMATIE OVER ONZE DIENSTEN
- Bronnen:
Fédération Internationale des Véhicules Anciens: https://www.fiva.org/en
Belgian Historic Vehicle Association: https://www.behva.be/nl/ - Photocredits: Bentley / Ferrari
