Kunstenaarsresidenties zijn een bron van inspiratie

Kunstenaarsresidenties zijn een bron van inspiratie

In november zal de Sloveense kunstenares Meta Drcar een maand lang resideren in de beroemde Woning Van Wassenhove in Sint-Martens-Latem.

Deze kunstenaarsresidentie wordt gesteund door Puilaetco, kunstmakelaar Eeckman, de Axel Vervoordt Gallery en het Museum Dhondt-Dhaenens (MDD) om hedendaagse kunstcreaties te ondersteunen.

Boris Vervoordt, Directeur van de galerie Axel Vervoordt, legt uit wat de uitdagingen zijn van deze kunstenaarsresidentie in een even adembenemend als ongewoon kader.


Boris Vervoordt, Directeur de la galerie Axel Vervoordt
© Sebastian Schutyser

 

Kunstenaarsresidenties zijn een bron van inspiratie

Wat betekent het partnership met het MDD voor u? Wat is er zo bijzonder aan het werk van het MDD dat u zo aantrekt?

Boris Vervoordt, Directeur van de galerie Axel Vervoordt: "Het MDD is een instituut dat ons na aan het hart ligt vanwege zijn geschiedenis, hedendaagse programma en toekomstvisie. Als het belangrijkste museum voor hedendaagse kunst in België blijft het zichzelf opnieuw uitvinden, zoals blijkt uit de nieuwe adviesraad en de nieuwe architecturale plannen. De architectuur van het museum, waar het idee van een witte kubus wordt heruitgedacht door de bijzondere lichtinval, is iets dat ons sterk interesseert. Het feit dat het MDD zich via zijn residenties openstelt voor de maatschappij in het algemeen en voor jonge kunstenaars die op zoek zijn naar een artistieke uitdaging, een houvast of een nieuwe inspiratie, zet ons engagement in de verf."  

De Woning Van Wassenhove is een unieke plek in België. Hoe zou u uw gevoelens omschrijven bij uw eerste bezoek?

B.V.: "Net zoals de andere gebouwen van Juliaan Lampens is de Woning Van Wassenhove op het eerste gezicht imposant, impulsief, misschien zelfs wel opdringerig of majestueus. Maar het zijn net de contrasten die dit soort gebouwen zo interessant maken, zoals de subtiele lichtinval in de schaduwrijke en monumentale betonstructuren. De manier waarop Lampens erin geslaagd is om met beton, een kunstmatig materiaal, in harmonie te treden met de natuur is werkelijk fantastisch, vooral de subtiele elementen van het water, de omringende berkenbomen en de schaduw die op de gevel valt op een zonnige dag. De terugkerende houten vormen in het interieur, met het dennenhout op de vloer en de houten cilinder als slaapruimte, vullen dit idee van harmonie verder aan.”

Waarom bent u betrokken bij een residentieproject in de Woning Van Wassenhove?

B.V.: "Uiteraard zijn we vereerd dat we een project dat jonge kunstenaars op deze manier steunt, mee mogen organiseren. Andere kunstenaars met wie wij hebben samengewerkt, hebben ons het volgende verteld: residenties zijn een bron van inspiratie, nieuwe ideeën, stimulatie, maar ook van reflectie, bezinning en inzicht. We steunen met plezier dit idee voor kunstenaars die zich op dezelfde manier willen laten meeslepen.”

De keuze van laureate Meta Drcar getuigt van een groot potentieel, aangezien ze een kunstenares is die een wisselwerking tot stand wil brengen met de plaats waar ze haar werken installeert. Wat verwacht u er precies van?

B.V.: "Het is belangrijk om te weten dat wij niet intrinsiek betrokken waren bij de selectie, en daarvoor feliciteren wij het MDD-team. Drcar geeft immers blijk van een groot potentieel in haar werk en aangezien haar werk gaat over de relatie tussen de architecturale omgeving en het menselijk lichaam, is het natuurlijk uiterst interessant om te zien hoe zij dit zal vertalen naar een gebouw met zo'n rijke geschiedenis. De rol die de begrippen tijd en ruimte spelen in haar onderzoek is iets wat ons ook interesseert, en dat gaat terug op verschillende kunstenaars met wie wij in het verleden hebben mogen samenwerken.” 

Hoe kijkt u aan tegen de hedendaagse kunstscène in België? Hoe kunt u er als galerie voor zorgen dat kunstenaars in België en in het buitenland gestimuleerd worden om te creëren en hun werken te verspreiden?

B.V.: "De uitdagingen voor kunstenaars in België zijn voor een groot deel dezelfde als elders - vandaag, maar ook in het verleden, als gevolg van maatschappelijke veranderingen die al lang aan de gang zijn. De talrijke kleinschalige en lokale initiatieven, maar ook op institutioneel niveau, zijn echter bemoedigend. Empathie en verbondenheid lijken weer centraal te staan en naast de mentale invloeden speelt dit ook een rol in de kwaliteit van de creaties. Het is een uitdaging op menselijke schaal waar ieder van ons, als kunstliefhebber, zijn schouders kan onder zetten. 

Als galerie zullen wij natuurlijk ons best blijven doen om tentoonstellingen te organiseren in onze galerie, maar ook in externe instellingen die collectieve tentoonstellingen opzetten die aansluiten bij het thema waar de kunstenaar mee bezig is. Het was prachtig om te zien hoe Kimsooja's installatie in de Villa Empain afgelopen winter mensen kon verwarmen. Anderzijds konden beeldhouwwerken in open lucht, zoals de nieuwe sculptuur van Renato Nicolodi in Tongeren, mensen tijdens hun wandelingen verder stimuleren en inspireren. 

Het gebrek aan fysieke beurzen heeft ons meer doen nadenken over de digitale mogelijkheden die we hebben om een platform te bieden aan onze kunstenaars. We hebben video als medium volledig omarmd, maar ook het belang van teksten die voortvloeien uit lange gesprekken met de kunstenaars, is toegenomen. Een digitale reproductie is natuurlijk nog altijd een weergave, maar ook hier blijft extra inspiratie het centrale thema.”

Meer info:

Galerie Axel Vervoordt

Eeckman Art & Insurance

Museum Dhondt-Dhaenens

Meta Drčar